17دسامبر 2021- دانشگاه بیرمنگام امروز خبر راه اندازی پنج مطالعه ی مهم جدید را با هدف بهبود پیشگیری، درمان و مدیریت دیابت نوع 1 - با تمرکز ویژه بر کودکان و بزرگسالان جوان اعلام کرد.

مطالعات جدید عبارتند از:

· مطالعه ی: ELSA  در مطالعهELSA (نظارت زودهنگام بر دیابت خودایمنی) به رهبری پروفسور Parth Narendran، محققین با خانواده ها، پزشکان، پرستاران و مدارس مصاحبه هایی را انجام می دهند تا ضرورت ایجاد و چگونگی یک برنامه ی غربالگری برای شناسایی کودکان در معرض خطر دیابت نوع 1 و نظارت بر این افراد را در بریتانیا بررسی نمایند. مطالعه یELSA توسط مؤسسه ملی تحقیقات سلامت(NIHR) تأمین مالی می شود و با همکاری شرکای سلامت بیرمنگام، مؤسسه بهداشت و درمان جامعه بیرمنگامNHS Trust و وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی، و همچنین دانشگاه های کاردیف، وارویک، آکسفورد و امپریال کالج لندن انجام می شود.

· دیابت و نابرابری های بهداشتی:در این مطالعه با بودجه 1.9 میلیون پوندی از NIHR، تیم پروفسور Tim Barrettاز کودکان و جوانان مبتلا به دیابت و خانواده های آنها از پیشینه های فقیرتر و یا اقلیت های قومی می پرسد که چگونه مسائل زبان، احساسات، درآمد، شرایط زندگی و در دسترس بودن غذا، بر نحوه مدیریت دیابت آنها تاثیر می گذارد. آنها راه‌های جدیدی را برای آسان‌تر کردن و موفقیت‌آمیز کردن مدیریت دیابت شناسایی می‌کنند و این سیستم‌ها را در آزمایش‌هایی که شامل بیمارستان‌هایNHS می‌شود، آزمایش خواهند کرد.

· ایمونوتراپی برای دیابت:بزرگترین مانع برای توسعه ایمنی درمانی خاص برای دیابت نوع 1 این است که ما در حال حاضر مکانیسم خاموش شدن پاسخ ایمنی به پروتئین های خودی توسط ایمونوتراپی ها را درک نمی کنیم. یک مطالعه بالینی در این زمینه به رهبری پروفسور David Wraith، و با بودجه 735هزار دلاری از موسسه خیریهLeona M. وHarry B. Helmsley، با همکاری دانشگاه کاردیف انجام خواهد شد. در این مطالعه، پپتید جدید توسعه یافته توسط دانشگاه بیرمنگام آزمایش خواهد شد، کاری که توسط موسسه خیریه هلمسلی با کمک مالی 610هزار دلاری نیز تامین شده است. پپتید جدید این پتانسیل را دارد که پاسخ ایمنی سلولT  را در افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 هستند یا به تازگی تشخیص داده شده اند، کنترل کند. در این مطالعه، محققان تغییرات سلول‌های ایمنی را از محل تزریق، غدد لنفاوی در حال تخلیه و خون محیطی ارزیابی خواهند کرد. این اولین تجزیه و تحلیل عمیق از تغییرات مولکولی مسئول ایمونوتراپی اختصاصی آنتی ژن در دیابت نوع 1، خواهد بود.

· از دست دادن بینایی و دیابت:دو پروژه ی جداگانه به رهبری دکتر Jose Romero Hombrebueno ، عملکرد اندامک های سلولی متصل به غشاء، معروف به میتوکندری را که بیشتر انرژی شیمیایی مورد نیاز برای انجام واکنش های بیوشیمیایی سلول را تولید می کنند، بررسی خواهند کرد. محققان نقش عملکرد میتوکندری را در ایجاد چندین بیماری به عنوان پیامد دیابت نوع 1 و همچنین نقشی که در ایجاد رتینوپاتی دیابتی ایفا می کند - یک وضعیت چشمی که می تواند باعث کاهش بینایی و نابینایی در افراد مبتلا به دیابت شود را بررسی خواهند کرد. بودجه ی تحقیقات دوم توسط دیابت انگلستان تامین می شود، در حالی که بودجه ی تحقیق اولتوسط بنیاد اروپایی مطالعه ی دیابت تامین می شود.

· ورزش و دیابت نوع 1:این تحقیق به رهبری دکتر Alex Wadleyو حمایت مالیRosetrees Trust، تاثیر یک برنامه ورزشی خانگی را بر خودایمنی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تازه تشخیص داده شده، بررسی می کند. این پروژه ارزیابی می کند که آیا ورزش با تغییر تعداد و فعالیت گلبول های سفید خون در گردش خون که پتانسیل اتصال، ورود و تخریب پانکراس را دارند، پیشرفت دیابت نوع 1 را کند می نماید یا خیر. اگرچه شواهد از نقش ورزش برای ارتقای سلامت عمومی و رفاه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 حمایت می‌کند، هدف این پروژه ارائه شواهد جدیدی است که نشان می‌دهد ورزش می‌تواند مستقیماً پیشرفت بیماری را پس از تشخیص کُند نماید.

مطالعات مرتبط:

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211217/University-of-Birmingham-launches-5-new-major-studies-focused-on-management-of-type-1-diabetes.aspx